Effektiv slankekur
Sanne 4/26/2015 9:22:33 PM

Slank med kulhydrater - hemmeligheden bag en slankekur

Jeg har ofte hørt andre sige, at man skal skære kulhydraterne såsom brød, ris, pasta og kartofler væk, hvis man gerne vil tabe sig. Jeg har faktisk flere gange prøvet at tabe mig på den måde, men der mangler altså et eller andet, når jeg er færdig med mit måltid og der sker næsten altid det, at jeg ender med at blive rigtig sulten kort tid efter måltidet. Så hvorfor er det, man mener, at kulhydrater er så slemme, hvis man vil tabe sig? Og hvordan kan jeg tabe mig, hvis jeg samtidig gerne vil undgå at gå på en ren sultekur?

Jeg vil forsøge at svare på netop de spørgsmål med denne artikel. Emnet er dog lidt teknisk, men jeg vil forsøge at forklare det på en nem måde. Hvis du har spørgsmål til det, skal du endelig bruge muligheden for at stille spørgsmål herunder.

Forskellige typer af kulhydrater

Der er forskellige typer af slankekure, nogle er bygget på at man undgår alle kulhydrater. Disse slankekure kaldes for proteinkure. Der findes mange forskellige proteinkure og fælles for dem alle er, at man ikke må spise kulhydrater, hvis man følger sådan en slankekur. Det skyldes, at kulhydrater er sukkerstoffer og at man så ikke skal fylde sig med sukker, hvis man er på slankekur og gerne vil tabe nogle kilo. Det er kun delvist rigtigt. Kroppen har faktisk brug for kulhydrater for at kunne udnytte kosten ordentligt mht fedt og proteiner, men det er ikke alle kulhydrater der er usunde. Der findes nemlig forskellige typer af kulhydrater:

  • Monosakkarider
  • Disakkarider
  • Polysakkarider

Monosakkarider og disakkarider kaldes for simple eller hurtige kulhydrater. Disse kulhydrater findes ofte i f.eks hvidt toastbrød som man naturligvis skal undgå, når man skal tabe sig.

Usunde kulhydrater feder

Grunden til man skal undgå dem skyldes, at de optages hurtigt i kroppen (dette kaldes også for et glykæmisk index - altså hvor hurtigt en bestemt type mad går i blodet). For at et kulhydrat skal kunne optages i kroppen skal det nedbrydes til et laveste niveau, som er et monosakkarid. Det mellemste kulhydrat, disakkarid, består af to monosakkarider og er derfor forholdsvist nemt nedbrudt. Når du spiser hurtige kulhydrater stiger dit blodsukker hurtigt, men det vil desværre også falde hurtigt igen. Når blodsukkeret falder, vil du føle dig sulten. Derfor vil en kost indeholdende hurtige kulhydrater  være usund, da du vil blive fristet til at overspise, fordi din krop hurtigt vil opbruge det energi, du putter i den i form af de hurtige kulhydrater.

Polysakkarider kaldes for komplekse eller langsomme kulhydrater, fordi de er sværere for kroppen at nedbryde og det er netop denne type kulhydrater det er ok at spise, hvis man samtidig gerne vil tabe sig. Polysakkarider finder du i grøntsager, kartofler, pasta, ris osv.

Effektiv slankekur

Hemmeligheden bag en effektiv slankekur ligger altså åbenbart ikke i, at man skal undgå kulhydrater helt, men derimod spise den rigtige type af kulhydrater. Hvis du virkelig ønsker en effektiv slankekur, skal du dog sortere endnu mere i dit valg af selv de komplekse kulhydrater. Der findes nemlig to typer af komplekse kulhydrater:

  • Komplekse kulhydrater med raffineret stivelse (brød, hvide ris, pizza, pasta)
  • Komplekse kulhydrater med naturlig stivelse (bønner, linser)

Vil du have et effektivt vægttab, skal du spise kulhydrater med naturlig stivelse (sammen med grøntsager og kød). De giver en fantastisk mæthed og du vil allerede efter første måltid mærke, at dit blodsukker bliver mere stabilt og at du er mæt på en helt anden måde end du er vant til.

Røde linser til slankekur

Det gode ved at benytte bønner og linser som dine foretrukne kulhydrater er, at de vil, sammen med kødet og grøntsagerne, holde din forbrænding oppe. Så længe din forbrænding er høj, vil din krop bl.a begynde at forbrænde det fedt, du har på kroppen og derved vil du opnå et vægttab.

Slut med lavt blodsukker

Jeg har i mange år kæmpet med for lavt blodsukker, hvor jeg ofte er endt med rysteture og voldsom hovedpine, hvis ikke jeg har overholdt at spise med forholdsvis faste intervaller. I virkeligheden er der ikke noget, der hedder lavt blodsukker. Jeg har målt mit blodsukker over en periode for at se om det vitterligt blev for lavt, når jeg fik det på den måde. Det gjorde det ikke, så jeg burde vel nærmere kalde det lavt energiniveau.

Efter jeg startede på kuren med at spise bønner eller linser, grøntsager og kød er jeg helt sluppet af med mit lave blodsukker. Faktisk, og det er lidt vildt synes jeg, har jeg fået hovedpine til at forsvinde ved at snuppe et ordentligt måltid mad, så det kan helt klart anbefales, at spise på denne måde også selvom man måske ikke engang ønsker at tabe sig.

En anden positiv bivirkning er også, at mit humør er steget flere grader. Det er slut med at hakke på min bedre halvdel (næsten i hvert fald - træerne gror jo ikke ind i himlen, når han for 117. gang ikke har lagt sit tøj til vask) og jeg er generelt bare så meget mere glad.

Sundt mad

I Danmark har vi ikke en kultur, hvor vi spiser mange bønner og linser og jeg må også indrømme, at tanken om den type mad var temmelig fremmed for mig, da jeg startede på kuren, men efter at have undersøgt det nærmere må jeg sige, at der virkelig er meget lækkert mad, man kan lave. F.eks har jeg flere gange lavet den her fantastiske frokost med tun og hytteost. Det er også som om, at efter jeg nu har spist på denne måde i et stykke tid, har jeg ikke længere lyst til at spise på den gamle og usunde måde længere. Det betyder ikke, at jeg er blevet helt hellig og altid spiser sundt, men jeg vender altid tilbage til det sunde udgangspunkt. På en eller anden måde kommer jeg til at savne at være mæt på den gode måde.

Relaterede Links fra artiklen
Sanne

Hej, jeg hedder Sanne og er indehaver af effektivkur.dk. Efter at have lidt af overvægt, stress og generelt haft dårlige vaner i en lang årrække, er jeg begyndt at interessere mig for sundhed. Jeg vil utrolig gerne hjælpe andre i samme situation og har derfor startet effektivkur.dk, hvor jeg håber folk kan finde inspiration, motivation og gode råd til at komme de overflødige kilo til livs. |

Kommentarer

Navn

E-Mail (vises ikke)
Kommentar

Giv mig besked om nye kommentarer via e-mail
26. April 2015 21:22 Tobias siger:
Er det virkeligt så enkelt? Jeg har prøvet alt fra suppekure og den hvor man kun må spise bananer til motion og alt muligt. Mit problem er at min forbrænding er utrolig lav, jeg kan gå flere dage uden at spise store måltider. Men lige pludselig kan jeg blive sulten og spiser chokolade, pizza og chips flere dage i træk. Jeg giver det et skud - hvor lang tid går der ca. inden jeg kan se et resultat?
 
26. April 2015 21:22 Sanne siger:
Ja, det er virkeligt så enkelt :-) Jeg tror ikke din forbrænding er lav, jeg tror bare at du aldrig har holdt den ved lige. Du skal for det første til at spise morgenmad, så skal du sørge for at få noget mad (bønner og linser) som kan holde forbrændingen oppe hele dagen. Så vil jeg næsten garantere at du ser fremskridt. Det vil også forhindre dig i at få disse "anfald" hvor du spiser sundt mange dage i træk - det vil det fordi du ikke vil føle den sult.
 
26. April 2015 21:22 Tobias siger:
Ja, det er helt klart de "anfald" der er sværest for mig at håndtere. Når jeg bliver sulten er det næsten til at blive skør af at tænke på mad. Specielt kure hvor jeg skal veje maden eller hvor jeg kun skal spise slankesuppe er ikke noget for mig. Men de her, langsomme kulhydrater, hvis jeg spiser dem, skal jeg så ikke spise rugbrød til frokost eller hvad?
 
26. April 2015 21:22 Gianna siger:
Tobias, jeg kender godt de der anfald! Faktisk får jeg dem ofte i forbindelse med stress (eksamensperioder, flytning o.l.) hvor jeg siger til mig selv, at så er det også ok at spise hvad jeg har lyst til, så længe jeg ikke anklager mig selv for det, når der er røget et par kilo på. Men sidst jeg havde sådan en periode, kunne jeg mærke at jeg fik det så dårligt indvendigt, at jeg efter et par dage fór ned i mit nærmeste supermarked og købte en dåse hvide bønner i tomatsovs (koster endda kun 3,-) og kogte i en gryde med lidt krydderier i 10 minutter, spiste det og følte at kroppen var fuldstændig i balance igen. Netop der gik det virkelig op for mig, at den her kur bare virker. Og det er et godt tip, hvis man ikke lige har rester man kan spise, og man er virkelig sulten, så tager det bare ingen tid lige at lave. Dog synes jeg aldrig rigtig at jeg er sulten mere, efter at alle mine måltider indeholder enten bønner eller linser. ...Og man kan jo altid tilføje lidt grøntsager og kød i gryden, hvis man vil gøre et ordentligt måltid ud af det ;)
 
26. April 2015 21:22 Sanne siger:
Hej Gianna, Min erfaring her i løbet af de sidste to måneder er at hvis man ca. laver det halvt og halvt med grønne bønner (de lange) og hvide bønner. Så taber jeg mig op til et halvt kilo i døgnet, typisk 100g til 200g i løbet af dagen og så omkring 300g til 500g om natten. Jeg er enig i at det er vigtigt at man får bønner eller linser ind i måltidet, ellers går man bare og er sulten hele tiden - det bliver man skør af :-)
 
26. April 2015 21:22 Ole siger:
Hej Sanne, Jeg faldt lige over din hjemmeside, og læste lige kommentarerne, og det du skriver, om at tabe op mod 500gr om natten osv, skal du lige huske på, at det store vægttab ikke er fedt, men derimod væske... Der går godt 7.000 kcal på 1 kilo fedt, og hvis man bare kunne forbrænde 3.500 kcal så let, så ville der ikke være overvægt i verden ;) Det er slet ikke for at hakke på dig eller hjemmesiden eller noget andet, end bare lige en lille oplysning :) Samtidig, hvis man er på kur, så hold igen med saltet, da det jo binder væske i kroppen! :)
 
26. April 2015 21:22 Sanne siger:
Hej Ole, Jeg kan godt følge det du skriver, det der undrer mig er bare hvorfor jeg så ikke tager det på igen dagen efter? Dvs. jeg har tabt mig 500g om natten, men dagen efter taber jeg mig lidt mere og taber mig så igen om natten. Det er ikke således jeg tager det på igen - ville jeg ikke gøre det, hvis det var væske?
 
26. April 2015 21:22 Morten siger:
Hej Sanne Jeg har selv lagt min kost om til denne stil for et års tid siden. Jeg kører det on/off men kan stærkt anbefale det. Jeg ved ikke om du har nævnt det, men såfremt man har lyst til at lære mere om det har forfatteren Timothy Ferriss skrevet en fantastisk bog med navnet "4 Hour Body" om netop dette emne. Her gennemgår han tingene minutiøst - og al teorien bag er inkluderet såfremt man virkeligt har lyst til at dykke ned i det. :-)
 

Gratis Slankeskole

Annonce

Denne side bruger Cookies. Ved at fortsætte på siden accepterer du cookies. Cookies bliver brugt til at give dig en bedre oplevelse her på siden, samt til statistik.