Effektiv slankekur

Gå ned i vægt - 10 tips til vægttab for alle

Har du svært ved at overskue den store, forkromede slankekur? Så læs med her, for jeg vil give dig 10 simple tips til, hvordan du kan gå ned i vægt uden svie og smerte.

10 tips til at gå ned i vægt

Det er sket så mange gange, at jeg beslutter mig for at gå ned i vægt, men inden jeg overhovedet er begyndt, har jeg totalt mistet overblikket, for der skal handles alverdens mystiske madvarer ind, man skal dyrke så meget motion, at man dårligt har tid til andet og samtidig handler slankekure altid om at være sulten.

Det er jo helt galt! I stedet har jeg valgt at følge nogle ret enkle tips til at gå ned i vægt. For mig handler det om at være realistisk omkring at tabe sig. Det betyder også, at jeg ikke følger alle tips til punkt og prikke hver dag, men jeg har dem hele tiden i baghovedet og får dem langsomt med i mine rutiner, så de bliver en del af min dagligdag. Jeg er nok ikke den eneste, der godt kunne tænke sig at tabe sig på andre måder end ved at følge en streng slankekur, så derfor giver jeg her mine tips videre, så du også kan få glæde af dem.

  1. Drik vand
  2. Tag cyklen
  3. Lav madplan
  4. Spis grøntsager
  5. Overblik over din økonomi
  6. Drop brødet
  7. Spis kød
  8. Dyrk sex
  9. Tænk gode tanker
  10. Tab dig sammen med andre

Drik vand

Drik vand på slankekurJeg ved godt det er lidt kedeligt tip og du har sikkert også hørt det før, men vand er altså godt for din krop. Det hjælper den med at komme af med affaldsstoffer og så skal du altså også helst have 2 liter vand om dagen. Hvis du f.eks drikker meget sodavand, så start med at skifte bare ét glas sodavand ud med et glas vand om dagen. Når det så går godt, tager du et mere osv. Lad være med at tage en kold tyrker. Det holder sjældent i længden og ofte vil du ende med f.eks hovedpine, fordi din krop ikke får det sodavand, den plejer.

Tag cyklen

Tænk over at lade bilen stå og tag i stedet cyklen eller gå. Har du f.eks mulighed for at cykle på arbejde? Det giver dig ekstra tid i hverdagen, hvis du kan dyrke din motion som et led i noget, du alligevel skal. Cykler du f.eks til og fra arbejdet, behøver du ikke tænke mere på motion den dag. Har du for langt til at kunne cykle, kan du evt parkere et stykke væk eller hoppe af bussen lidt før, så du alligevel får din motion.

Lav madplan

Det her tip kan jeg rigtig godt selv lide. Når du laver madplaner for en uge, har du meget nemmere ved at tabe dig og du sparer samtidig penge. Når først maden er i dit køleskab er der mindre sandsynlighed for, at du drøner ud efter noget junk food, fordi du har glemt at tænke over, hvad du skal have til aftensmad.

Spis grøntsager

Du kommer ikke udenom dem. Grøntsager er gode, når du skal tabe dig. De indeholder så få kalorier, at du kan spise alle de grøntsager, du vil i løbet af en dag uden, der er noget, der sætter sig. Du behøver ikke købe en masse mærkelige grøntsager for at tabe dig. Faktisk kan du nøjes med at købe grøntsager på frost og så lige give dem nogle minutter i microovnen, når du skal bruge dem. Nemmere bliver det vist ikke at spise grøntsager. Og så lige et lille ekstra tip mht grøntsager. Kan du lide gulerødder, skulle du nemlig tage at spise en masse af dem. Kroppen forbrænder nemlig flere kalorier, når den skal fordøje gulerødderne end det antal af kalorier, der er i gulerødderne.

Overblik over din økonomi

Her er så et tip, du nok ikke lige havde regnet med at skulle høre om i forbindelse med en slankekur, men den er god nok. Har du rod i økonomien er dit humør dårligt og du føler dig stresset. Dårligt humør og stress går virkelig dårligt i spænd med et godt vægttab, fordi du så ikke vil have overskud til at lave de ændringer i din hverdag, et vægttab kræver. Faktisk er det også bevist, at stress og overvægt hænger sammen, så få ryddet op i økonomien.

Drop brødet

Drop brødet på en slankekur Det er faktisk ikke kun brødet, du bør skære ned på, men også hvide ris, pasta osv. De er alle det, man kalder hurtige kulhydrater og ønsker du at tabe dig, bør du spise mindre af den slags. Erstat i stedet de hurtige kulhydrater med langsomme kulhydrater såsom bønner og linser. Her på siden har jeg lagt nogle opskrifter ind, der netop indeholder bønner eller linser. Prøv f.eks en god mexicansk middag. Min erfaring siger mig, at lige præcis med dette tip, skal du tage det lidt af gangen. Det er svært at skifte hurtige kulhydrater ud med langsomme. Til gengæld er det faktisk et af de vigtigste tips - det giver virkelig pote at følge det.

Spis kød

Et af de rigtige gode tips er, at du skal spise kød. Det er nemlig lige præcis med dette tip, at du undgår at rende rundt og være sulten hele tiden. Spis endelig en masse kød sammen med dine grøntsager og de langsomme kulhydrater og du får det ultimative måltid mht vægttab.

Dyrk sex

Det er vist langt det sjoveste tip, jeg kan give dig. Sex er god motion, men det danner også endorfiner i din hjerne. Endorfiner gør dig glad og giver dig energi og overskud. Lige præcis en cocktail, du skal bruge for at holde dit vægttab ved lige.

Tænk gode tanker

Noget af det, der virkelig kan ødelægge et vægttab er alle de negative tanker. Lige fra 'jeg er tyk og grim' til 'hvor er det synd for mig, jeg ikke må spise et stykke kage'. Tænk i stedet tanker som 'hvor jeg god, fordi jeg ikke har spist en sund morgenmad' eller 'hvor ser jeg bare godt ud i dag, fordi jeg har min yndlingstrøje på'. Positive tanker giver flere positive tanker og det giver overskud.

Tab dig sammen med andre

En god ide er at tabe sig sammen med andre, det giver mere motivation og bringer et element af konkurrence ind i det. Det er lidt det samme som hvis man har meldt sig til fitness, det er nemmere at komme afsted hvis man er flere der går sammen - så har man en forpligtelse. En god ide er at lave det tidsbegrænset, det kan eksempelvis være at se hvem der taber sig mest på en måned. Og så gælder det om at have noget på højkant. Det må gerne være noget der gør lidt ondt. Jeg har selv været inde i sådan et væddemål, det varede 2 måneder og taberen betalte middag til begge på en god restaurant - tror det var omkring 1000 kroner det kostede. Det gav mere motivation.

Det var 10 gode tips til at gå ned i vægt. Husk, at det kan være svært at følge dem alle lige fra starten, så start med et par stykker og byg så flere på efterhånden, som du får lavet dem til en god vane.

Sanne

Hej, jeg hedder Sanne og er indehaver af effektivkur.dk. Efter at have lidt af overvægt, stress og generelt haft dårlige vaner i en lang årrække, er jeg begyndt at interessere mig for sundhed. Jeg vil utrolig gerne hjælpe andre i samme situation og har derfor startet effektivkur.dk, hvor jeg håber folk kan finde inspiration, motivation og gode råd til at komme de overflødige kilo til livs. |

Kommentarer

Navn

E-Mail (vises ikke)
Kommentar

Giv mig besked om nye kommentarer via e-mail
Denne side bruger Cookies. Ved at fortsætte på siden accepterer du cookies. Cookies bliver brugt til at give dig en bedre oplevelse her på siden, samt til statistik.