Effektiv slankekur
Sanne 4/26/2015 9:23:02 PM

Slankemad til børn

Overvægt hos børn er desværre blevet et stigende problem i Danmark. Jeg hører ofte forældre til overvægtige børn forsvare overvægten ved at sige, at det bare er hvalpefedt og at det forsvinder, når barnet når den og den alder. Desværre viser forskning, at overvægtige børn har en større risiko for at blive overvægtige som voksne og det er altså langt fra alt fedt, der 'bare' er hvalpefedt.

Forældrenes ansvar

Forældre har et kæmpe ansvar for, hvad deres børn spiser og de har et kæmpe ansvar for at lære deres børn, hvilken type mad, der er sund at spise og hvilken type mad, der er knap så sund at spise. Desværre er mange forældre også selv overvægtige og selvom de fleste godt ved, hvad der er sundt og usundt, når de bliver voksne, så kræver det alligevel en del overskud (både mentalt og økonomisk) at starte med nye, sunde vaner.

Jeg vil forsøge at give nogle gode forslag til slankemad til børn og jeg vil også komme med nogle gode råd til, hvordan du kan motivere dit barn til at spise sundt. Mit udgangspunkt i forhold til mine forslag til maden er, at maden skal være forholdsvis billig og til at købe i normale supermarkeder og den skal være børnevenlig, så altså ikke noget med kedelige vegetar frikadeller, som intet barn ville røre med en ildtang.

Slankemad til børn

I mange af artiklerne på denne side, giver jeg gode råd til, hvordan man som voksen kan tabe sig ved at spise langsomme kulhydrater. Langsomme kulhydrater er også gode til børn, men jeg tvivler på, at de fleste børn vil spise dem. Du kan i stedet vælge at give dit barn fuldkornspasta, brune ris eller kartofler. Rugbrød og visse former for boller er også rigtig gode kilder til sunde kulhydrater for børn, men vær opmærksom på, at du køber brød, der har under 2% fedt og over 8% kostfibre.

Morgenmaden er meget vigtig for os alle - også for børn. Dit barn skal have noget ordentligt at starte dagen på, så det har energi til at lege og til at lære. Rigtig mange morgenmadsprodukter (cornflakes, rice crispies osv) indeholder rigtig meget sukker og næsten ingen fibre. Det giver kroppen en masse hurtig energi, men energien er meget hurtig opbrugt og så er det, at man nemt kommer til at overspise. Servér i stedet den type brød, jeg beskrev ovenfor eller f.eks havegryn/havregrød og servér gerne lidt frugt sammen med maden. Undgå juice og andre sukkerholdige drikke. Servér i stedet et glas mælk eller et glas vand.

Hold øje med størrelsen på portionerne. Et barn skal ikke spise lige så meget mad som en voksen. Beder barnet om en portion mere, er det bedst, hvis denne portion f.eks ikke kun indeholder kød, men også indeholder f.eks kartofler og grøntsager.

Forslag til slankemad

Det er vigtigt, at maden hen over en dag indeholder både kulhydrater (fuldkornspasta, kartofler osv), grøntsager, proteiner (kød, fisk, æg osv) og frugt. Skær ned på fedtet og undgå så vidt muligt sukker.

Nogle gode forslag til de forskellige måltider kan f.eks være:

Morgenmad

  • Havregrød med rosiner
  • 1 bolle (som beskrevet ovenfor) med pålæg og 1 banan
  • 1 skål A38 med 1 smulret rugbrød på, evt meget lidt sukker

Frokost

  • 1-2 Tortilla wrap med salat, agurk, tomat og kylling
  • 1-2 Boller (som beskrevet ovenfor) med salat, tomat, agurk og pålæg
  • 1-2 skiver rugbrød med pålæg. Servér med grøntssagssnitter

Aftensmad

  • Lasagne - skær ned på mængden af kød og erstat den med grøntsager. Brug kun lidt sauce og ost
  • Mexicanske tortillas med guacamole, salsa, kylling og grøntsager
  • Svinemørbrad, grøntsager (rå, stegte eller kogte), kartofler steget i ovnen og græsk yoghurt med krydderier

Mellemmåltider/snacks

  • 1 fiberrig knækbrød med pålæg
  • Frugt
  • Grøntsagsstænger
  • Nødder eller mandler (usaltede)

Motivation til at spise sundt

Sund mad er jo meget godt, men hvad hjælper det, hvis dit barn alligevel ikke vil spise det? Det handler nemlig om, at motivationen til at spise sundt også skal være der. Nogle gode råd til at holde motivationen oppe hos dit barn er:

  • Gør det nemt
  • Sunde snacks
  • Hjælp til madlavning
  • Sjov motion

Gør det nemt for dit barn at spise sundt. Dette kan du f.eks gøre ved at skære lidt frugt og grønt ud, så det er lige til at spise. Gør det uden først at spørge dit barn om det har lyst til noget af det. Spørger du, får dit barn chancen for at sige 'nej, tak'. Serverer du det uden at spørge, vil dit barn højst sandsynligt spise det.

Dette bringer mig videre til næste punkt. Snacks skal naturligvis være sunde og det gør ikke noget, at du f.eks serverer snacks lige før aftensmaden så længe de er sunde. På den måde vil du undgå overspisning til aftensmaden og samtidig ved du, at barnet har spist sundt mad. Sunde snacks i madpakken er også et hit. Nogle gulerodssnitter holder forbrændingen oppe og de smager godt.

En anden god måde at hjælpe dit barn til at spise sundt er ved at involvere det i madlavningen. Det er utrolig så stor en effekt det har på lysten til at spise maden. Det giver barnet en vis stolthed at kunne servere mad for familien, som det selv har været med til at lave. Selv små børn kan hjælpe med madlavningen. Lad dem sidde på køkkenbordet og evt røre i sovsen el. lign. Det gode ved at hjælpe med at lave mad er også, at der nemt lige ryger lidt peberfrugt eller en gulerod indenbords.

Vi ved alle, hvor svært det kan være at dyrke motion, hvis man ikke er vant til det. Det samme gælder for børn. Derfor skal motion være sjovt. Hvad barnet synes er sjov motion afhænger naturligvis af alderen, men det behøver altså ikke være noget med hårde løbeture og armbøjninger. Hvad med en fodboldkamp i haven? En cykeltur til stranden eller måske er løsningen at købe nogle aktive spil til din XBox? Der er mange muligheder. Det vigtigste er, at du hjælper dit barn og dyrker motionen sammen med det. Det er ikke dit barns ansvar at få dyrket motion - det er dit! Jeg tror, du hurtigt vil opdage, at du får nogle rigtig gode og sjove timer sammen med dit barn og du får helt sikkert nærvær sammen med barnet på en helt ny måde.

Relaterede Links fra artiklen
Sanne

Hej, jeg hedder Sanne og er indehaver af effektivkur.dk. Efter at have lidt af overvægt, stress og generelt haft dårlige vaner i en lang årrække, er jeg begyndt at interessere mig for sundhed. Jeg vil utrolig gerne hjælpe andre i samme situation og har derfor startet effektivkur.dk, hvor jeg håber folk kan finde inspiration, motivation og gode råd til at komme de overflødige kilo til livs. |

Kommentarer

Navn

E-Mail (vises ikke)
Kommentar

Giv mig besked om nye kommentarer via e-mail
26. April 2015 21:23 Charlotte siger:
Hej! Min søn på 17 og jeg har besluttet os for at nu skal det være, og din hjemmeside skal hjælpe os godt på vej :) Vi er ikke de store bønne og linse spisere, endnu, men jeg tænkte på om man måske kunne kombinere børne- og voksen madplanen? Hvad siger du mon til det? Og meget fin og motiverende hjemmeside du har.
 
26. August 2015 22:30 mig siger:
Hej! Jeg er en pige på 12 år. Jeg er 159 cm høj, og vejer 41 kilo. Jeg dyrker motion mindst 10 gange om ugen, jeg spiller fodbold 4-5 gange og 2 gange idræt, også cykler jeg til alt. Jeg løber også og laver styrke træning. Min mor siger at jeg ikke skal overbelaste mig selv, men jeg vil gerne lave alt den motion! Jeg vil gerne vide om jg er tyk, og om jeg bør tabe mig...? hilsen den fortvivlede pige.
 
19. October 2015 22:32 Julie siger:
Hejsa:) Jeg er en 14 årig pige, og jeg syntes selv jeg er tyk! Jeg irriterer mig en hel del, og jeg bliver rigtig ked af det når jeg ser alle dem fra min klasse der er slanke. Har sagt til mine forældre at jeg gerne vil tabe mig, og det vil de også gerne. Men hvordan? Vil rigtig gerne gå til sport men, der er ikke rigtig noget der viser interesse for mig. Jeg har også nogle ting jeg rigtig gerne vil, men som bare ikke kommer til at ske med den mave jeg har! Jeg var super tynd da jeg var mindre men en sommer gik det bare galt og jeg blev overvægtig... Mit BMI viser sig godt nok at være normalt, men vil gerne have at jeg rent faktisk var slank osv! Håber du vil hjælpe Hilsen Julie
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Charlotte, Sikke et godt initiativ at tabe jer sammen :) Som udgangspunkt er bønnerne og linserne ret vigtige, fordi de holder dig mætte og holder din forbrænding oppe. Det sætter virkelig skub i vægttabet. Der er som sådan ikke noget i vejen for, at I kan kombinere både børne- og voksenmadplanen, men jeg kan ikke love jer helt samme hastighed i vægttabet. Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:23 Alexandra siger:
Hej Sanne. Jeg følger dine kostråd og har gjort det i noget tid nu, holder nogle gange en pause for så at vende tilbage igen. Nu har jeg så lige fundet ud af at jeg er gravid (med nr. 3) og jeg vil så gerne prøve denne sidste graviditet med ikke at tage 20-25 kg på.. Kan man følge dine kostråd trods en graviditet? På forhånd tak!!
 
16. November 2015 00:46 Zuzu siger:
Hej jeg har en datter som er 11 år og vejer 65 kg og vil gerne ha du hjælper mig med min datter. Så hun kan tabe sej. Hvad kan jeg give henden til hverdag at spise så hun kan tabe sej. Håber du kan hjælpe mig. Hilsen zuzu
 
31. December 2015 09:50 Birgitte siger:
Hej,min søn på 10 er desværre det seneste år blevet for buttet.Han vil nærmest ikke spise nogen form for grønt,men min plan er at smugle dem ind i forskellige retter og følge med i dine råd.Han har ikke interesse i sport,går til spejder og tromme undervisning.Han vil dog gerne gå til fitness sammen med mig.Har fundet et center,hvor de laver program til børn. Så med dine råd som støtte tænker jeg at det nok skal lykkedes. Spørgsmål til dig:hvor hurtigt forventes det,at børn får synligt vægttab og hvor ofte skal de vejes? Mvh Birgitte
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Alexandra, Tillykke med din graviditet!! Det er altid dejligt at vente en ny lille baby :) Som udgangspunkt må du ikke gå på kur, når du er gravid med mindre din læge direkte har ordineret det. Det skyldes, at din krop har brug for fedt til at udvikle din baby og efterfølgende har den brug for fedtet til amningen. Til gengæld skal du helst spise sundt og varieret, så jeg vil sige, at du godt kan spise retterne her, men uden at du skal tænke "slankekur" og totalt droppe alt usundt. Jeg vil også anbefale, at du f.eks begynder at spise/drikke mælkeprodukter, så du ikke skærer alt fedt fra. Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:23 Alexandra siger:
Tusind tak for svaret og for det motiveredes indlæg på hjemmesiden :-) Jeg glæder mig allerede til at komme igang når jeg engang er på den anden side af graviditeten! Bedste hilsner herfra ;-)
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Alexandra, Held og lykke med det hele :) Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Amanda, Jeg har sendt en mail til dig, som jeg håber, kan hjælpe :) Hilsen Sanne
 
26. April 2015 21:23 amanda siger:
hej jeg er 13 år jeg er blevet drillet med at jeg er tyk og jeg spiser hele tiden jeg vil gerne have noget at spise hele tiden selvom jeg ikke er sulten heldig vis min mor har tabt rigtigt mange kilo på dukan kure men den er ikke så god til børn så jeg tænkte om i vil hjælpe mig jeg vil meget gerne tabe mig så jeg bliver en flot kvinde og jeg vil gerne tabe mig uden motion :-D
 
26. April 2015 21:23 lena jørgensen siger:
Jeg er så frustreret. min datter er overvægtig, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. hun vil ikke høre på mig, og det er lige meget hvad jeg foreslår, så kan hun ikke lide det, og vil hellere undgå at spise helt, dette har jeg selvfølgelig fortalt er meget usundt. men hun bliver gal på mig. hun er lige blevet 12. hun er ellers ikke kræsen. hun kan mange gange spise meget mere end en voksen. OG JEG VED SIMPELTHEN IKKE HVORDAN JEG SKAL TACKLE DET......
 
26. April 2015 21:23 lena jørgensen siger:
Jeg er så frustreret. min datter er overvægtig, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. hun vil ikke høre på mig, og det er lige meget hvad jeg foreslår, så kan hun ikke lide det, og vil hellere undgå at spise helt, dette har jeg selvfølgelig fortalt er meget usundt. men hun bliver gal på mig. hun er lige blevet 12. hun er ellers ikke kræsen. hun kan mange gange spise meget mere end en voksen. OG JEG VED SIMPELTHEN IKKE HVORDAN JEG SKAL TACKLE DET...... det er lige meget hvad/hvordan jeg siger tingene, så misforstår hun, også støtter jeg hende ikke, siger hun. jeg er så ked af det, og håber du kan komme med gode ideer til gode slankeretter til børn. jeg er selvfølgelig støttende og slanker sammen med hende, trods jeg ikke er overvægtig. mange kærlige hilsner og tak. fra lena
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Jeg kan kun svare ud fra hvad jeg selv har oplevet. Da jeg voksede op måtte jeg ikke spise noget som helst sødt, det gjorde det helt vildt indbydende og når der så endelig var sodavand eller slik så indhalerede jeg hurtigt alt det der var. Det var ikke et naturligt forhold til slik osv. jeg var vandt til. Det betød også at da jeg selv kunne bestemme, så gik det helt amok og jeg købte slik og levede af sodavand - det er noget af det jeg nu, mange år efter prøver at holde op med igen. Med mine egne børn (som stadig er små) så giver vi dem et naturligt forhold til slik, de må gerne få det og de stopper selv med at tage det efter et stykke tid - det er mere naturligt end det jeg har kendt. Det jeg kan se omkring det at være kræsen og spise sundt, så er det jo noget alle forældre ønsker for deres børn. Vi har selv været hos diætist med den ældste for at få mere styr på maden (måske det var en mulighed for dig - mange gange kan lægen hjælpe). Vi var bekymrede over at vores dreng ikke tog nok på, fordi han spiser rigtig meget rugbrød med pålægschokolade. Noget af det der står helt klart for mig som diætisten sagde var: "Spiser i selv kulhdyrater?" - det gjorde vi jo ikke - vi var jo på slankekur, så det var mad til ungerne med kulhydrater og mad til de voksne uden kulhydrater. Diætistens budskab var at det er svært at bede andre om at få en god vane, hvis ikke man selv har den. Altså at være det gode eksempel. Jeg kan forstå at du gør dette, da du også spiser sundt/er på kur sammen med din datter. Det er ikke kun maden det drejer sig om, det er også stemningen omkring maden der har noget at sige. Hvis vi sidder og siger til ungerne at nu skal de huske at spise deres broccoli og ikke laver andet end at snakke om mad, mad, mad - så bliver det et tredjegradsforhør og et unaturligt forhold til maden alligevel - sådan gør man ikke. Jeg ville se om jeg kunne få noget mere ro på maden og måske starte med at luge alle de dårlige ting ud, fremfor at introducere de sunde ting. Hvis det kan ske gradvist, og som en naturlig del af dagligdagen, med at skære sodavand/saftevand væk, så det kun er lørdag man får det, så er det en meget bedre start. Lav en aftale, hvor i er lige - hun giver sig, og du skal give dig også - måske lav det til en konkurrence (de penge man ellers ville have købt cola for kan man jo smide i en æske og se hvor hurtigt man når 500 kroner eller lign.). Giv hende ejerskab og gør det naturligt og ikke tving det ned over hende og overvåg hende. Jeg har selv prøvet det - og kan godt stadig have probemer med at andre skal se på mig spise. Det er fordi andre har holdt øje med hvad jeg spiser. Dette er mine bedste bud - husk på at jeg har kun mine personlige erfaringer at drage på - hvis du vil have professionel hjælp er lægen/diætisten vejen frem. For mig virkede det at tingene blev afslappede og naturlige.
 
26. April 2015 21:23 Nynne siger:
hej jeg er 12 og synes selv at jeg er lidt buttet og vil rigtig gerne blive tyndere men jeg er ikke vild god til at holde på sådan en kur jeg har næsten prøvet alt. ville bare høre om du har nogle gode råd. hilsen Nynne
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hej Nynne, Jeg tror heller ikke, i din alder, at man skal så meget på kur, som man måske lige skal tænke over hvor meget man spiser. Du er meget mere aktiv end mange voksne er. Jeg tror du skal se om du kan droppe en del af brød, pasta og andre af de usunde ting, eller i det mindste spise meget mindre. Prøv også at tænk over kun at spise een portion mad når det er og så hold igen med de søde sager (slik / chips / cola). Prøv at se hvad der bare kan ske på en måned uden alt det.
 
26. April 2015 21:23 natasja siger:
hej. jeg er 13 år og er blevet kaldt fed i skolen, da jeg blev ked af det gik jeg til min mor som sagde det ikke passede men jeg vil vildt gerne tabe mig og har prøvet meget men jeg kommer til at holde lange pauser. jeg spiser intet oppe i skolen og intet når jeg kommer hjem måske en banan til morgen. jeg træner en smule hjemme men det er meget begrænset hvor meget. vil du ikke gerne hjælpe mig. jeg er meget kede af mine lår. hilsen en meget trist pige.
 
26. April 2015 21:23 Sanne siger:
Hejsa, Jeg tror det første du skal er at glemme de fjolser som kalder dig noget. Husk at når man peger på nogen, så er der 3 fingre der peger tilbage på en selv. det siger mere om dem end om dig. Hvis du vil have fuld kontrol over det hele, skal du trække det ud af lyset og få hjælp af de nærmeste omkring dig. Forældre, læge osv. Det kan evt. være veninder man går tur med osv. Du skal også huske at det du spiser påvirker dig mere end man går og tror. Det betyder at hvis du spiser meget usundt, så mister man energien og bliver trist og træt. Mere fokus på sunde ting, så får man mere energi og bliver friskere. Det andet er at hvis man glemmer at spise, så tror kroppen at der er sult (fra dengang vi boede i huler i stenalderen) så gemmer den på alt maden. Så det er bedre at spise lidt en masse gange og holde kroppen i gang, så bruger den også sine resurser. Men ellers ville jeg snakke med fx. forældre eller med lægen omkring det. Lægen kan mange gange henvise til en diætist eller lignende.
 
4. September 2016 18:27 Kamilla siger:
Hej. Jeg er en pige på 14 år. Jeg har været til en slags sundheds læge, hun siger at jeg ligger lige over det normale sted for piger i min aldre. Men jeg har har gjort det hun sagde, men har faktisk taget på. Jeg løber lidt, men mister gejsten for det, da der ikke sker noget resultat. Jeg har kigget på forskellige slankekure men kan ikke komme i gang. Har du nogle råd, til at jeg kan tabe mig?
 

Gratis Slankeskole

Annonce

Denne side bruger Cookies. Ved at fortsætte på siden accepterer du cookies. Cookies bliver brugt til at give dig en bedre oplevelse her på siden, samt til statistik.